mia bild.png

”Jag vill vara en språngbräda för hållbar förändring”

Maria (Mia) Gjerde tillträder som ny senior expert hos Goodpoint. Hon har en lång erfarenhet som hållbarhetskonsult och kommer arbeta inom vårt expertområde ESG & hållbarhetsrapportering.

Hej Mia! Välkommen till Goodpoint, vad kommer du arbete med i din nya roll?

I min roll som senior rådgivare på Goodpoint kommer jag arbeta med hållbar affärsutveckling, klimatarbete, ESG och hållbarhetsrapportering, med målet att stötta våra kunder i att integrera hållbarhet i både affär, strategi och den dagliga verksamheten. Jag är väldigt glad att vara en del av teamet på Goodpoint och jag ser mycket fram emot samarbetet med våra kunder och med mina nya kollegor!

Vad har du gjort tidigare?

Jag kommer senast från systerbolaget Knightec där jag jobbade som senior konsult inom hållbar affärsutveckling, strategi och hållbarhetsrapportering. Innan det jobbade jag som hållbarhetskonsult på Tyréns. Jag har en bakgrund som forskare på KTH och Stressforskningsinstitutet Stockholms universitet, där jag under totalt 10 år bedrev forskning inom organisatorisk och social arbetsmiljö, stressprevention och ledarskapsutveckling. Jag har även jobbat i cirka 8 år som verksamhetsutvecklare och coach inom förändringsledning på Örnsköldsviks kommun.

Vad har du för vision?

Min vision är att vara en språngbräda för företag och organisationer som – oavsett var de befinner sig på sin resa – vill ta sitt ansvar för en mer hållbar framtid. Och zoomar jag ut litet är min vision för framtiden ett samhälle där vi helt gått över till ett cirkulärt tänk, använder jordens resurser på ett ansvarsfullt sätt och lever mer i symbios med naturen. Jag inspireras bland annat av de fyra vetenskapligt grundade hållbarhetsprinciperna som definieras inom ramverket FSSD (Framework for Strategic Sustainable Development). De har utvecklats i samarbete med forskare från flera olika discipliner, och sammanfattar på ett tydligt sätt vad ett cirkulärt och hållbart samhälle innebär och vad vi behöver sträva mot – både som individer, företag och samhällssystem.

De fyra hållbarhetsprinciperna:

  1. Begränsa utvinning från berggrunden
    Vi får inte systematiskt öka koncentrationen av ämnen som kommer från jordskorpan – som fossila bränslen, metaller och mineraler.
  2. Begränsa utsläpp av samhällsskapade ämnen
    Vi får inte systematiskt öka koncentrationen av svårnedbrytbara ämnen från samhällets produktion – exempelvis konstgjorda kemikalier, lösningsämnen och mikroplaster.
  3. Begränsa undanträngning med fysiska metoder
    Vi får inte systematiskt förstöra ekosystem och naturens förmåga till självförnyelse, genom t.ex. avskogning, överfiske eller utarmning av mark och ekosystem.
  4. Respektera mänskliga behov och rättigheter
    Vi får inte skapa strukturer som hindrar människor från att tillgodose sina grundläggande behov såsom hälsa, trygghet, mening, kompetens, inflytande och delaktighet.

Vilka tror du är de största hållbarhetsutmaningarna inom de närmsta åren, både för privat och offentlig sektor?

Det finns flera stora utmaningar som både näringslivet och offentlig sektor behöver hantera de kommande åren. En tydlig trend är det ökade trycket från lagstiftning, vilket bland annat innebär att fler verksamheter måste kunna mäta sin påverkan och visa konkreta resultat, snarare än ambitioner. För många organisationer innebär det en kraftig kompetensomställning och ett behov av nya arbetssätt för att hantera allt från datainsamling till leverantörsdialoger.

En annan stor utmaning är övergången till en cirkulär ekonomi. Det innebär ofta ökade kostnader på kort sikt, men ger stora affärsfördelar på längre sikt. Vårt nuvarande sätt att utvinna och använda naturresurser driver på klimatförändringar och utarmar våra ekosystem – något som i sin tur riskerar att leda till resursbrist, instabila leveranskedjor och ytterligare driva på klimatförändringarna. Verksamheter som inte påbörjat sin cirkulära omställning i tid riskerar att påverkas både operativt och ekonomiskt, och kan snabbt hamna på efterkälken.

Men jag vill gärna vända på det och prata om möjligheter. Hållbarhet är inte längre en sidofråga – det är en konkurrensfördel, en drivkraft för innovation och en väg till nya samarbeten. De aktörer som vågar satsa – och tänka nytt – kommer att ligga steget före i omställningen.

Kontaktperson